V této případové studii se seznámíte s procesem optimalizace dopravy s využitím počítání cestujících v MHD Jablonce nad Nisou za podpory našeho produktu ABIRUN APC.
Představení klienta – Dopravní sdružení obcí Jablonecka
Dopravní sdružení obcí Jablonecka (DSOJ) nechalo vybavit první vozidla systémem automatického počítání cestujících (APC) v létě roku 2019 a připojilo se tak k dalším zákazníkům využívajícím tento ověřený systém pro účely optimalizace dopravy v hromadné přepravě osob. DSOJ je dobrovolný svazek obcí, jehož hlavním posláním je zajišťovat hromadnou veřejnou dopravu na území svých členských obcí. V roce 1995 založily Bedřichov, Janov nad Nisou, Jablonec nad Nisou, Lučany nad Nisou, Pulečný a Rychnov u Jablonce nad Nisou dobrovolné sdružení DSOJ. V roce 2001 přistoupila k DSOJ Nová Ves nad Nisou. Dne 14. 10. 2019 uzavřely obce Memorandum o pokračování vzájemné spolupráce při zajištění dopravní obslužnosti veřejnou hromadnou dopravou v členských obcí DSOJ i v následujících letech.
Díky spolupráci sedmi obcí a Libereckého kraje, při zajišťování dopravní obslužnosti je systém veřejné dopravy v Jablonci nad Nisou a okolí velmi dobře zabezpečen a svým rozsahem provozu a poskytovanou kvalitou výrazně převyšuje systémy MHD v okresním měřítku. Spokojenost cestujících se dlouhodobě pohybuje nad 90 procenty. Na financování MHD Jablonce nad Nisou se podílí více objednavatelů, a to DSOJ, na spoje vedoucí mimo hranice města přispívá také Liberecký kraj. Autobusová síť linek obsluhuje více než 50 tisíc obyvatel této lokality.
Společnost Jablonecká dopravní a.s. je servisní organizací pro DSOJ na základě příkazní smlouvy. Kromě jiného i zajišťuje využívání dat z APC pro zpětnou optimalizaci dopravy v jablonecké MHD.
Dodavatel – ABIRAIL CZ s.r.o.
Dodavatelem technologie APC je společnost ABIRAIL CZ s.r.o., která je distributorem řešení systému APC německé firmy DILAX Intelcom GmbH v České republice a na Slovensku. APC ve vozidlech je řešeno formou instalace senzorů v nástupním prostoru interiéru vozidla, které při otevření dveří provádí automatické a anonymní sčítání nastupujících a vystupujících cestujících a měření dalších souvisejících údajů. Na základě kalibračních jízd byla přesnost systému APC ustálena na 98 %. Součástí dodávky APC je rovněž analytický nástroj ABIRUN APC, který představuje ideální prostředek pro následné prohlížení a analýzu dat a slouží k dalším rozhodovacím procesům.
Co je automatické počítání cestujících?
APC ve vozidlech je řešeno formou instalace senzorů v nástupním prostoru interiéru vozidla, které při otevření dveří provádí automatické a anonymní sčítání nastupujících a vystupujících cestujících a měření dalších souvisejících údajů. Ty jsou následně uloženy v centrální jednotce. Vozidla, na nichž je nainstalován a správně nastaven systém APC, jsou od prvního okamžiku schopna s 98% přesností počítat nastupující a vystupující cestující a zjišťovat další doplňkové ukazatele v nepřetržitém režimu 24/7/365.
Další částí systému APC je kvalitní analytický nástroj ABIRUN APC, jenž poskytuje funkcionality pro strojové propojení dat uživatele (jízdní řády, zastávky, linky, výluky, vozidla) s daty naměřenými systémem APC ve vozidlech (počty cestujících, místo a čas skutečných zastavení a další související a diagnostické informace) a také s doplňkovými údaji (počasí, kulturní, společenské a sportovní akce). Tuto množinu informací dává automaticky do souvislostí a prezentuje ji formou přehledných sestav, grafů a mapových výstupů.
Tento systém spolehlivě nahrazuje neefektivní a nákladné sčítací kampaně, které jsou organizovány nepravidelně a přinášejí většinou pouze omezené výsledky. Pořízení systému APC představuje bezpochyby dobrou investici do budoucna.
Výchozí stav přepravy cestujících před zavedením APC
- Nástup do vozidel probíhá výhradně předními dveřmi. Při nástupu se cestující odbavují v odbavovacím zařízení, ale významné skupiny cestujících (např. ZTP, osoby starší 70 let a další) se elektronicky neodbavují, a proto nebyly počty nastupujících osob kompletní.
- Odbavovací zařízení odbavuje pouze při nástupu, o výstupní zastávce nebyly k dispozici vůbec žádné informace.
- Objednavatelé vyžadují co nejpřesnější přehled o celkových počtech cestujících v MHD a využití jednotlivých linek a spojů.
- Ze strany Libereckého kraje je poskytnutí finančního příspěvku podmíněno tím, že budou k dispozici přesná data o přepravených cestujících.
- Problémy s plánováním a financováním nárazových sčítacích kampaní přinášejících pouze omezené výsledky v nedostatečné formě.
Aktuální stav a očekávání ze strany klienta
- Poslední větší optimalizace jízdních řádů proběhla v polovině devadesátých letech, poté v roce 2009 došlo k úpravě linkového vedení.
- Pro další období je nutno jabloneckou MHD optimalizovat s ohledem na současnou situaci, minimalizovat náklady vynaložené na její provoz, optimalizovat nabídku spojení a také nasazených vozidel a jejich kapacit.
- Město se neustále vyvíjí (pracovní příležitosti, bytová výstavba, obchodní centra atd.), stejně tak dochází ke změnám ve společnosti (jiná ekonomická situace, lepší dostupnost osobních automobilů atd.) i v ostatních druzích veřejné dopravy (železnice, PAD) – na tento vývoj musí reagovat i MHD.
- Smlouva se současným dopravcem je do ledna 2021 a je nutno řešit zajištění dopravy a souvisejících záležitostí po tomto datu.
- Připravuje se nová koncepce a data ze systému APC mají sehrát klíčovou roli v rozhodovacích procesech.
Přínosy a výhody systému APC pro servisní organizaci a objednatele služeb
- Přesný přehled o přepravených cestujících a využití jednotlivých spojů, a to jak pro vlastní potřebu, tak pro „obhajobu“ nadstandardní nabídky spojení vůči dalším subjektům.
- Na rozdíl od jednorázových sčítání jsou k dispozici exaktní data, a to kdykoliv, za jakékoli roční období, den v týdnu, denní dobu. Jablonecká MHD slouží nejen pro dopravu do škol a zaměstnání, ale významná je i rekreační doprava v letní i zimní sezóně jak pro místní obyvatele, tak pro české i zahraniční turisty.
- Optimalizace provozu MHD – úprava jízdních řádů podle skutečného využití linek, zajištění rychlé zpětné vazby o využití spojů po provedené změně.
- Kvalitní datový podklad pro zpracování koncepce rozvoje MHD – např. změny v trasování linek.
- Lepší plánování nasazení vozidel s ohledem na reálné využití jednotlivých linek a spojů.
- Plánování objemů dopravy a ekonomických ukazatelů.
Příklady činností na nové koncepci, ke kterým bylo využito APC
- Pro potřebu správných rozhodnutí při přípravě nové koncepce MHD Jablonce n. N. došlo k plánovanému nasazování vozidel vybavených systémem APC na jednotlivé linky v určené období tak, aby byla naměřena potřebná data pro analytický nástroj ABIRUN APC. Ten následně poskytuje sestavy s verifikovanými údaji jednotlivým odběratelům.
- Potvrzení vysokého využívání dosavadních páteřních linek 101 a 104 – tyto linky budou ponechány beze změn, ve špičkách pracovních dnů je nabídka ve vytížených úsecích doplněna o spoje dalších linek.
- Optimalizace nabídky spojení na nejvytíženější relaci „centrum města – sídliště Mšeno“.
- Potvrzení změn v úpravách vedení některých linek a kapacit vozidel (např. nové linky 103, 106, 107)
- Spoje s minimálním využitím, u kterých je jiná alternativa spojení, již nebudou provozovány nebo budou vedeny v upravené trase.
Vyřešené výzvy a plány do budoucna
- Zlepšení nabídky spojení na nejvíce využívaných relacích.
- Zvýšení podílu průjezdných spojů přes autobusové nádraží v Jablonci n. N. (rozšíření nabídky přímých spojení, snížení nutnosti přestupů).
- Snížení nabídky přepravních služeb u minimálně využívaných spojů.
- Snížení rozsahu dopravního výkonu tak, aby se nejednalo o zásadní zásah do dopravní obslužnosti.
- Snížení počtu potřebných vozidel a optimalizace vhodné kapacity jednotlivých vozidel s ohledem na využívání MHD Jablonce n. N.
- Rozšíření přepravní nabídky zavedením nových dopravních spojení.
Závěr
Automatické počítání cestujících se dle zainteresovaných osob velmi osvědčilo. I v situaci, kdy je vybavena pouze menší část vozového parku, poskytuje systém APC přesná a nezpochybnitelná data o využití spojů cestujícími, která dosud nebyla k dispozici v tak komplexním měřítku. Data z APC jsou rovněž silným argumentem při jednáních s dalšími subjekty. Po realizaci optimalizace jablonecké MHD bude systém APC dále sloužit pro zpětnou verifikaci všech rozhodnutí.